BESKID SĄDECKI - Szlak Bacówka PTTK nad Wierchomlą - Runek - Krynica Zdrój

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Bacówka PTTK nad Wierchomlą - Runek - Krynica Zdrój

Bacówka PTTK nad Wierchomlą - Runek - Krynica Zdrój - szlak ten jest oznaczony kolorem niebieskim. Trasa wiedzie od Schroniska Bacówka PTTK Nad Wierchomlą ( 895 m n.p.m.) przez Runek ( 1082 m n.p.m.), Drabiakówkę ( 894 m n.p.m.) do Krynicy-Zdrój. Szlak do Runka jest praktycznym dojściem do głównego grzbietu Pasma Jaworzyny oraz dalszym, omijającym Jaworzynę Krynicką ( 1114 m n.p.m.) zejściem do Krynicy-Zdrój. Szlak ten jest oznaczony jako średni charakteryzujący się zróżnicowaną trudnością. Jest to dobry szlak spacerowy, łączący dwa schroniska i dający możliwość dwudniowej wycieczki - Żegiestów - Krynica.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Bacówka PTTK nad Wierchomlą - Runek - Krynica Zdrój

Opis szlaku Mochnaczka - Huzary - Krynica (GSB)

#1. Bacówka PTTK nad Wierchomlą - Runek

Bacówka PTTK nad Wierchomlą - Runek Szlak niebieski naszej wycieczki rozpoczynamy w Schronisko Bacówka PTTK Nad Wierchomlą ( 895 m n.p.m.). Droga od rozwidlenia szlaków kieruje nas na północny wschód schodząc do doliny potoku Szczawnik. Początkowo droga jest szeroka i wiedzie rzadkim lasem bukowym łagodnie w górę. Doliną w dół można dojść do wsi Szczawnik, my jednak kierujemy się w górę potoku. W tyle za nami wznosi się szczyt Jaworzynka ( 1001 m n.p.m.). Dochodzimy do rozległej Polany Gwiaździstej ( 965 - 985 m n.p.m.). Znajduje się ona około 1.4 km od Bacówki PTTK nad Wierchomlą. Widoki z polanki są bardzo rozległe: na prawo wznosi się kulminacja Runka ( 1082 m n.p.m.), która łączy się z Kotylniczym Wierchem ( 1032 m n.p.m.), w tyle Pusta Wielka ( 1061 m n.p.m.), a w głębi grzbiet Zimnego ( 916 m n.p.m.) i Dubnego ( 904 m n.p.m.).

Polana Długie Młaki fot. beskidsadecki.eu
Po minięciu rozwidlenia dróg na polanie szlak niebieski skręca w lewo i kieruje nas na wschód wiodąc przez gęsty las bukowy. Trawersujemy stok Runka ( 1082 m n.p.m.) podchodząc cały czas bardzo łagodnie w górę. Podszczytowy rejon Runka porasta las świerkowy. Docieramy w końcu na główny grzbiet Pasma Jaworzyny do Głównego Szlaku Beskidzkiego (GSB). Skręcamy w prawo i razem z czerwonym szlakiem podchodzimy krótko na pozbawiony widoków szczyt Runka. Czas przejścia to około 45 minut. Runek jest zalesiony, więc pozbawiony widoków. W bliskim sąsiedztwie szczytu Runka znajdują się dwa rezerwaty przyrody. Na jego północnym grzbiecie jest rezerwat przyrody w Łosiach, a na pobliskim Lembarczku Rezerwat przyrody Lembarczek ( 47 ha).

Bacówka na Wierchomli

#2. Runek - Drabiakówka

Runek - Drabiakówka Po minięciu szczytu Runka, będącego rozwidleniem szlaków udajemy się wraz czerwonym Głównym Szlakiem Beskidzkim w stronę południową. Nasz szlak niebieski przez około 10 minut prowadzi wspólnie z czerwonym. Po dotarciu do rozwidlenia szlaków w okolicach szczytu Czubakowska ( 1069 m n.p.m.) skręcamy w lewo. Rozpoczynamy łagodne zejście przez las mieszany. Po minięciu małego wyrównania terenu ścieżka zmienia się w szeroką drogę, wiodąc przez świerkowo-bukowy las. Dochodzimy do zarastającej, dawnej Polany Pustej. Po naszej prawej stronie znajduje się cały czas szczyt Jaworzyny Krynickiej.

Runek fot. beskidsadecki.euRunek fot. beskidsadecki.eu
W połowie trasy, po przejściu około 5.7 km od Bacówki PTTK nad Wierchomlą docieramy do trudno odróżnialnego szczytu: Przysłop ( 944 m n.p.m.). Poruszamy się w stronę wschodnią, podchodząc łagodnie przez las mieszany. Mijamy małą łączkę i docieramy do wyrównania terenu. Szlak niebieski opuszcza drogę i zbacza na prawo, kierując się na stok Drabiakówki ( 894 m n.p.m.). Wędrujemy łagodnie w górę ścieżką przez mieszany las aż do skrzyżowania dróg. Z lewej strony dołącza do nas szlak żółty i razem kierują się w stroną południową. Przechodzimy przez mały wyrąb lasu, skąd widać doskonale Jaworzynę Krynicką. Po podejściu lekko w górę osiągamy szczyt Drabiakówka ( 894 m n.p.m.).

Drabiakówka (894 m n.p.m.) fot. beskidsadecki.eu

#3. Drabiakówka - Przełęcz Krzyżowa

Drabiakówka - Przełęcz Krzyżowa Lekko pofałdowanym terenem opuszczamy szczyt rozpoczynając właściwe zejście w stronę Krynicy-Zdrój. Po około 500 metrach docieramy do górnej stacji kolejki w Słotwinach. Otwiera się stąd szeroka panorama na wieś Słotwiny i Jaworzynkę. Droga zaczyna nieznacznie schodzić mieszanym lasem w dół mijając kolejne przecinki. Poruszamy się cały czas mijając infrastrukturę narciarską oraz pojedyncze domy Kopcicowej, Jakubnika i innych przysiółków. Przechodząc pod linią wysokiego napięcia mamy przed sobą rozległa polanę, z której doskonale widać Góra Parkowa ( 742 m n.p.m.) oraz Huzary ( 864 m n.p.m.), a na prawo Krzyżowa ( 812 m n.p.m.) oraz dolinę Czarnego Potoku. Nasza trasa wiedzie przez szczyty zwane Urody, prowadząc nas na Przełęcz Krzyżówka ( 745 m n.p.m.).

Drabiakówka (894 m n.p.m.) zimą
Docieramy w końcu do małej polanki na Przełęczy Krzyżowej. Przełęcz znajduje się w lesie, ale po jej zachodniej stronie są duże łąki na obydwu jej stokach. Trawersujemy wraz z żółtym szlakiem stoki Krzyżowej ( 812 m n.p.m.), mijając po drodze skrzyżowanie szlaków. Idziemy trawersującą drogą na południowy wschód. Szlak żółty, który nam towarzyszył od Drabiakówki skręca w prawo na szczyt Krzyżowej, a my z kolei udajemy się w lewo na wschód. Nieznacznie wędrujemy w górę mijając trasę szlaku narciarskiego do Krynicy-Zdrój. Wkrótce szlak żółty ponownie dołącza do niebieskiego. W rejenie połączenia szlaków znajdowała się kiedyś skocznia narciarska.

Krynica-Zdrój - przełęcz Krzyżowa 770 m n.p.m. fot. Jerzy I.

#4. Przełęcz Krzyżowa - Krynica Zdrój

Przełęcz Krzyżowa - Krynica Zdrój Stąd obydwa szlaki prowadzą wspólnie do centrum Krynicy-Zdrój. Poruszamy się lasem mieszanym cały czas nieznacznie w dół. Na prawo odsłania się nam widok na doliny Kryniczanka i Muszynki oraz na cerkiew w Krynicy. W oddali widoczne jest Pasmo Gór Leluchowskich. Pierwsze domy zaczynają się dość wcześnie, za Przełęczą Krzyżową. Po lewej stornie widoczne są zabudowania uzdrowiskowe a po chwili wyłania się nam z prawej strony szczyt Krzyżowej. Dochodzimy do granicy lasu i skręcając w lewo docieramy do pól. W końcu nasz szlak dociera do ulicy Kościuszki i wijąc się wśród zabudowań wchodzimy w ulice Pocztową a następnie w Zdrojową, gdzie docieramy do głównego deptaku w Krynicy Zdrój.