BESKID SĄDECKI - Szlak Żegiestów - Pusta Wielka - Żegiestów

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Żegiestów - Pusta Wielka - Żegiestów

Żegiestów - Pusta Wielka - Żegiestów - szlak ten jest oznaczony kolorami żółto - czarnymi. Rozpoczyna się w miejscowości Żegiestów Zdrój na przystanku autobusowym: Żegiestów Skrzyżowanie. Znajduje się on przy drodze wojewódzkiej nr 971: Piwniczna-Zdrój - Muszyna - Krynica-Zdrój. Trasa wiedzie na szczyt Pusta Wielka ( 1061 m n.p.m.) i jest oznaczana jako trasa łatwa. Wiedzie przez nawierzchnię brukową, asfaltową jak i również przez mniej utwardzone ścieżki bite i drogi szutrowe. Po wyjściu z Żegiestowa-Skrzyżowanie kierujemy się cały czas na północ. Po dotarciu po około 1.8 km do cerkwi w Żegiestowie-Wsi znaki żółto-czarne się rozdzielają. Wychodząc czarnym szlakiem na lewo kierujemy się pod Zubrzy Wierch (4.8 km). Pustą Wielką osiągana jest po 7.5 km od startu. Trasa powrotna do Żegiestowa szlakiem żółtym. Mijamy po drodze Rusinówkę (10.0 km) oraz ponownie cerkiew w Żegiestowie ( 13.0 km) i docieramy do początku trasy przy drodze wojewódzkiej. Czas pokonania tej trasy w proponowanym wariancie wynosi około 4.35 godziny.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Żegiestów - Pusta Wielka - Żegiestówc

Opis szlaku Żegiestów - Pusta Wielka - Żegiestów

#1. Żegiestów, PKP - Żegiestów Wieś

Żegiestów, PKP - Żegiestów Wieś Trasę rozpoczynamy od pokonania początkowego odcinka wspólnych szlaków: czarnego i żółtego. Rozpoczynamy na przystanku autobusowym w Żegiestowie ( na mapach początek tej trasy zaznaczany jest często jako Żegiestów - Karczma). Znajduje się on przy drodze wojewódzkiej nr 971. Droga wojewódzka wije się wraz z rzeką Poprad oraz z granicą państwową. Szlak swój bieg rozpoczyna w kierunku północnym. Poruszamy się cały czas po obszarze Beskidu Sądeckiego (Pasmo Jaworzyny).

Po przejściu około 1.8 km szlaki docierają do centrum Żegiestowa-Wsi. Znajduje się tutaj zabytkowa cerkiew. Sam Żegiestów jest rozległą miejscowością uzdrowiskową. Położony jest nad Popradem i Żegiestowskim Potokiem. Szlaki przy cerkwi rozdzielają się: czarny skręca na lewo a żółty na prawo. Obydwoma szlakami dotrzemy na szczyt Pusta Wielka ( 1061 m n.p.m.). Szlak czarny jest łatwiejszy do podejścia od szlaku żółtego. Jest o ponad 1 km dłuższy.

Widok z Pustej Wielkiej na Tatry

#2. Żegiestów Wieś - Pusta Wielka

Żegiestów Wieś - Pusta Wielka Skręcamy w lewo na szlak czarny. Zaraz po minięciu cerkwi, w odległości około 700 metrów od niej, szlak wkracza do lasu. Droga wiedzie leśną ścieżką tworząc kilka serpentyn. Szlak w tym miejscu jest dość słabo oznakowany, trzeba trzymać się najbardziej udeptanej ścieżki. Po około 4.8 km od początkowego punktu szlak czarny dociera w okolice szczytu Wierch Zubrzy 860 m.n.p.m. Wcześniej szlak minął małą Polanę Bukowiny, po której trasa łagodnie opadała, by znów zacząć się wspinać wśród drzew Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Szczyt Zubrzego Wierchu obchodzimy z prawej strony.

Po minięciu szczytu Wierch Żubrzy szlak skręca w prawo. Rozpoczynamy podejście na szczyt Barnów Las ( 915 m n.p.m.). Mijamy po drodze kilka małych polanek ustawionych w szeregu. Szlak czarny, podobnie jak w poprzednim szczycie nie przebiega bezpośrednio przez wierzchołek. Omija go po północnej stronie. Dalej szlak zaczyna coraz bardziej stromo piąć się w górę. Dochodzi do granicy Rezerwat przyrody Wierchomla ( 25,37 ha). Do szlaku czarnego dołącza szlak spacerowy z Wierchomli ( znaki czerwone ). Stąd już niecały kilometr do szczytu Pusta Wielka. Mając po swojej lewej rezerwat szlak wiedzie po zboczu szczytu.

Żegiestów-Zdrój Skrzyżowanie - Pusta Wielka

#3 #4. Pusta Wielka - Żegiestów Wieś - Żegiestów, PKP

Pusta Wielka - Żegiestów Wieś - Żegiestów, PKP Pusta Wielka - Żegiestów Wieś - Żegiestów, PKP Po opuszczeniu szczytu Pusta Wielka nasza trasa zmienia kolory. Poruszać się będziemy teraz szlakiem żółtym, prowadzącym z powrotem do Żegiestowa. Jednak szlak ten nie przebiega przez sam wierzchołek, lecz go omija od południowego - wschodu. Trzeba dojść do niego nieoznakowaną, lecz dobrze widoczną ścieżką w stronę południową. Po przejściu około 200 metrów dotrzemy do szlaku. Podąża on wraz z szlakiem niebieskim dalej na południe. Po kolejnych 500 metrach nasz szlak żółty zmienia kierunek na zachodni, oddzielając się od szlaku niebieskiego, który biegnie dalej na południe.

Po zostawieniu szlaku niebieskiego, nasz szlak wiedzie ostro w dół, przez gęsty las. Mijamy kolejny niewybitny szczyt, obchodząc go od strony wschodniej i nasz szlak skręca w lewo, zmieniając kierunek na południowy, a potem na południowo - zachodni. Trasa wiedzie teraz łagodniej w dół. Docieramy w końcu do pierwszych zabudowań osiedla Rusinówka. Poruszamy się dnem małej dolinki, bezimiennego potoku, który wpada do Żegiestowskiego Potoku. Po drodze mijamy jeszcze małą drewnianą kapliczkę. Do końca trasy pozostało około 5.5 km. Poruszamy się na granicy lasu, mając po swojej prawej stronie otwartą przestrzeń Żegiestowa. Po przejściu kolejnych 500 metrów docieramy do drogi z Żegiestowa do przysiółka Palenica. Szlak zmienia kierunek ponownie na zachodni i biegnie drogą asfaltową. Po lewej stronie drogi wraz ze szlakiem żółtym biegnie dno doliny potoku Żegiestowskiego. Idąc z jego biegiem w dół docieramy po około 1.3 km do skrzyżowania szlaków: żółtego i czarnego przy drewnianej cerkwi w Żegiestowie-Wsi.

Pozostaje nam przejście drogi tych dwóch szlaków do drogi wojewódzkiej nr 971, skąd rozpoczęliśmy naszą wędrówkę.

Na Pustej Wielkiej(1060 m n.p.m.) fot. Jerzy Opioła
Wierchomla - Wyżne Młaki Polana Wyżne Młaki ( 929 m n.p.m.) Polana Wyżne Młaki ( 929 m n.p.m.) Wierchomla - Wyżne Młaki