BESKID SĄDECKI - Szlak spacerowy południowy - Nowy Sącz

Szlaki spacerowe Beskidu Sądeckiego

Szlak spacerowy południowy - Nowy Sącz

Szlak spacerowy Południowy - Nowy Sącz - jest to jeden z czterech szlaków spacerowych, na które może wybrać się mieszkaniec i turysta przebywający w Nowym Sączu. Wiedzie on południowymi terenami otaczając Nowy Sącz. Jest on drugi pod względem długości szlakiem spacerowym i oznaczony został kolorem czerwonym. Rozpoczyna się na drodze Jamnica-Kamionka, gdzie kończy się szlak Wschodni.
Szlak nie jest lub jest słabo oznakowany, zalecana wędrówka wg GPS !!!

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Szlak Południowy Nowy Sącz

Szlak spacerowy zachodni - Nowy Sącz

#1. Kamionka Wielka - Nawojowa

Rozpoczęcie szlaku czerwonego - południowego wyznaczono na końcówkę szlaku Wschodniego, przy przystanku MPK na Drodze Jamnica - Kamionka Wielka. Rozpoczynając wędrówkę od tego punktu kierujemy się na zachód i przechodzimy obok sklepu, wchodząc następnie w drogę lokalną osiedla Nowa Kamionka. Po przekroczeniu mostu na potoku Kamionka mijamy kilka domostw i kierując się w stronę pól docieramy do grzbietów Niżnej Popardowej. Dodatkowo docieramy również do znaków żółtych szlaku PTTK Florynka - Jamnica. Dalej nasza wędrówka wiedzie wspólnie z tymi znakami obniżając nasza trasę w kierunku północno - zachodnim. Docieramy do skrzyżowania dróg, do którego dochodzi droga z Nawojowej.

Po minięciu skrzyżowanie towarzyszące nam znaki żółte zmieniają kierunek, skręcając w prawo. My z kolei skręcamy w lewo obniżając się coraz bardziej w stronę doliny Kamienicy, idąc ulicą Ogrodową. W końcu dochodzimy do mostu na rzece i docieramy do centrum Nawojowej, w pobliżu przystanku MPK/PKS na drodze głównej z Krynicy Zdrój do Nowego SączaNowego Sącza.

Panorama Kamionki Wielkiej

#2. Nawojowa - Majdan ( 499 m.n.p.m. )

Po przekroczeniu szosy kierujemy się drogą w stronę Żeleźnikowej Małej ( ul. Podkamienne ), skręcając po 600 metrach w prawo na osiedle ( ul. Zagórze ). Poruszamy się wąską uliczką, na końcu której znajduję się mały zagajnik. Po przejściu około 1 km pomiędzy domami skręcamy na rozwidleniu w prawo i schodzimy do niewielkiej dolinki. Przekraczamy mały potok, podchodząc na zachód wśród pól. Docieramy do drogi asfaltowej Poręba Mała - osiedle Kącina i skręcamy w prawo ( na prost domu nr 270 ). Podążając na północ po tejże drodze mijamy przysiółek Baranie Górki. Nasz wzrok skierowany jest teraz na wzgórze Majdan. Przez około 1 km towarzyszą nam znaki Makowica - Ostra - Nowy Sącz.

Docieramy w końcu do punktu, gdzie szlak zielony odłącza się od naszego szlaku spacerowego. Skręcamy w lewo na północny - zachód mijając kulminację Majdanu. Rozciąga się stąd bardzo ciekawy widok.

Żeleźnikowa

#3. Majdan ( 499 m.n.p.m. ) - Biegonice ( stacja BP )

Dochodzimy następnie do drogi Poręba Granica - Żeleźnikowa Wielka. Po przekroczeniu tej drogi wchodzimy na drogę polną, która wiedzie nieznacznie w dół. Po kilkudziesięciu metrach podchodzimy na wzgórze 448 m.n.p.m., podążając skrajem lasu. Po przejściu tego wzniesienia nasz szlak obniża się łagodnie w stronę zachodnią, dochodząc do drogi Biegonice - Żeleźnikowa Wielka, znajdująca się około 1.5 km od Majdanu, w pobliżu przystanku MPK.

Po minięciu drogi i przystanku MPK skręcamy w lewo i po kilkudziesięciu metrach skręcamy w prawo, na drogę osiedlową, która kieruje nas do przysiółka Gaj. Po przejściu przez przysiółek około 1 km skręcamy ostro w prawo na polną drogę. Biegnie ona pomiędzy polami, pod koniec docierając do skraju lasu, gdzie schodzimy z asfaltu i idziemy granicą lasu i łąk/pól uprawnych.

Doprowadza nas ona w końcu do Biegonic, w okolice stacji BP, gdzie przy drodze Nowy Sącz - Stary Sącz ma koniec szlak Południowy ( przystanek MPK/PKS ). Całkowity czas przejścia tego odcinka szlaku spacerowego to około 3.15 godziny ( Kamionka Wielka-Nawojowa - 55 min.; Nawojowa-Majdan - 1 godz. 10 min.; Majdan-Biegonice - 1 godz. 10 min )