BESKID SĄDECKI - Szlak Jaworki - Biała Woda - Przełęcz Rozdziela

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Jaworki - Biała Woda - Przełęcz Rozdziela

Jaworki - Biała Woda - Przełęcz Rozdziela - wąwóz Białej Wody jest jedną z ważniejszych atrakcji krajobrazowych i turystycznych leżących w obrębie Beskidu Sądeckiego oraz Pienin. Najwartościowsze przyrodniczo obszary wąwozu wchodzą w skład rezerwatu Biała Woda. Wąwóz stanowi naturalną granicę pomiędzy Beskidem Sądeckim, a Małymi Pieninami. Trasa prowadzi z centrum Jaworek do Białej Wody, doliną Białej Wody na Przełęcz Rozdziela ( 803 m n.p.m.) na granicy polsko-słowackiej i do słowackiej Litmanowej. Wzdłuż trasy ustawione są tablice informacyjne, dzięki którym można dowiedzieć się szczegółowej historii terenu oraz poszerzyć wiedzę przyrodniczą.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy  Jaworki - Biała Woda - Przełęcz Rozdziela

Opis szlaku Jaworki - Biała Woda - Przełęcz Rozdziela

#1. Jaworki - Przełęcz Rozdziela

Jaworki - Biała Woda - Przełęcz Rozdziela Żółty szlak na Przełęcz Rozdziela ( 803 m n.p.m.) ma swój początek w centrum wsi Jaworki, przy postoju busów. Na placu zaczyna się także czerwony szlak prowadzący w kierunku Obidzy. Centrum wsi Jaworki położone jest kilkaset metrów powyżej wylotu Wąwozu Homole, skąd dojście zajmuje około 5 minut. Z placu widoczne są skalne formacje Wąwozu Homole wybijające się ponad drzewami. Żółty szlak na Przełęcz Rozdziela ( 803 m n.p.m.) prowadzi z placu asfaltową drogą, która przewija się szybko ponad potokiem Grajcarek. Przez kilkaset metrów szlaki żółty i czerwony wznoszą się razem równomiernie asfaltową jezdnią, po czym znaki czerwone odbijają w lewo ku Obidzy. Żółty szlak dalej łagodnie prowadzi ku górze mijając coraz rzadsze zabudowania. W oddali wyłaniają się skalne iglice wznoszące się ponad Białą Wodą. Po dojściu do niewielkiego parkingu kończy się asfalt, a szlak odbija nieco w prawo dochodząc do szumiącego potoku Białej Wody. Odtąd szlak prowadzi równolegle do potoku. Po kilku minutach szlak dociera do początku rezerwatu, gdzie znajdują się kasy biletowe.

Skaliste koryto Białej Wody fot. Jerzy Opioła
Za kasami szlak prowadzi szerokim dnem wąwozu mijając wkrótce po prawej pierwszą z kilku niezwykle efektownych skalnych iglic, które wystrzeliwują na wysokość kilkudziesięciu metrów ponad potok. Wapienne skały iglic w bardzo malowniczy sposób komponują się z porastającymi je drzewami i trawami. Po kilkunastu minutach od początku rezerwatu szlak mija niewielki wodospad na Białej Wodzie. Na dalszym odcinku szlak biegnie pośród hal, na których powadzony jest wypas owiec. Na końcu wąwozu droga dociera do rozległej polany, na której składowane jest drewno. Biała Woda zmienia tutaj swój kierunek odbijając ostrym łukiem ku północy. Żółty szlak po przekroczeniu potoku, pozostawia go po lewej stronie, samemu podrywając się zdecydowanie ku górze. Rozpoczyna się tutaj około półgodzinne, strome podejście na przełęcz. Szlak przecina górską łąkę wznoszącą się ponad Białą Wodą. Z każdym przebytym metrem, w kierunku zachodnim otwiera się coraz bogatsza panorama na pasmo Małych Pienin, Pasmo Radziejowejoraz dolinę potoku Grajcarek. Szlak cały czas prowadzi górską łąką, dzięki czemu efektowna panorama towarzyszy nam bez przerwy aż do osiągnięcia grzbietu.

Żółty szlak osiąga grzbiet kilkadziesiąt metrów powyżej łagodnego siodła Przełęczy Rozdziela. Grzbietem biegnie granica państwa oraz niebieski szlak, który w lewo odbija ku Wielkiemu Rogaczowi, zaś w prawo ku Wysokiej. Leżące poniżej siodło przełęczy stanowi naturalną granicę pomiędzy Beskidem Sądeckim, a Małymi Pieninami. Przy rozstaju szlaków znajduje się tablica z mapą Beskidu Sądeckiego. Na skrzyżowaniu szlaków zlokalizowane jest ponadto turystyczne przejście graniczne.

Przełęcz RozdzielaPrzełęcz Rozdziela fot. urbi

Informacje o szlaku Jaworki - Biała Woda - Przełęcz Rozdziela)

Węzeł szlaków

Jaworki - Biała Woda - Przełęcz Rozdziela
Jaworki - Biała Woda - Obidza
Wysoka - Wąwóz Homole - Jaworki
szlak graniczny Szczawnica - Wysoka - Przełęcz Rozdziela - Wielki Rogacz
Panorama z Przełęczy Rozdziela fot. dusan majcin Panorama z Przełęczy Rozdziela fot. Qbass71 Panorama z Przełęczy Rozdziela fot. dusan majcin