BESKID SĄDECKI - Szlak Wierchomla - Bacówka PTTK nad Wierchomlą

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Wierchomla - Bacówka PTTK nad Wierchomlą

Wierchomla - Bacówka PTTK nad Wierchomlą - szlak ten jest oznaczony kolorem czarnym. Rozpoczyna się w miejscowości Wierchomla. Początkowy punkt zaczyna się na końcu drogi lokalnej odchodzącej z drogi wojewódzkiej 971 na wysokości miejscowości Medzibrodzie. Trasa wiedzie do Schronisko Bacówka PTTK Nad Wierchomlą ( 895 m n.p.m.). Szlak ten jest oznaczony jako łatwy charakteryzujący się znikomą trudnością i dostępny jest nawet dla niewprawnych piechurów. Jest to praktyce dojście do Bacówki nad Wierchomlą skąd można dotrzeć do głównych szlaków w Paśmie Jaworzyny.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Wierchomla - Bacówka PTTK nad Wierchomlą

Opis szlaku Wierchomla - Bacówka PTTK nad Wierchomlą

#1. Wierchomla Wielka, wodospad - Bacówka PTTK Nad Wierchomlą

Wierchomla Wielka, wodospad -> Bacówka PTTK Nad Wierchomlą Trasę czarnego szlaku do Schroniska Bacówki PTTK Nad Wierchomlą ( 895 m n.p.m.) rozpoczynamy od przystanku PKS w >Wierchomli i rozwidlenia doliny Wierchomlańskiego Potoku na Potasznię oraz Wierchomlankę. Kierujemy się w prawo, doliną Wierchomlanki w kierunku wschodnim. Trasa wiedzie szeroką drogą, wiodąc nas przez las. Dłuższy czas podchodzimy na wschód, mijając po drodze po prawej stronie kapliczkę łemkowską, w formie kamienistego obelisku. Droga początkowo wiedzie płasko mijając śródleśną polanę. Na wprost widoczny jest szczyt Jaworzynka ( 1001 m n.p.m.) oraz Pusta Wielka ( 1061 m n.p.m.).

Szlak czarny zaczyna piąć się nieznacznie w górę. Po minięciu zwężenia doliny ze skałkami piaskowcowymi docieramy do łąk i kilku domów. Mijamy koleją murowaną kapliczkę z figurą św. Teresy mając już 20 minut drogi za sobą. Nasz znaki kierują się w lewo, na północny wschód. Poruszamy się skrajem pól wśród mieszanych zagajników. Mijamy kolejne zabudowania >Wierchomli po czym docieramy do rozległych łąk. Na wprost dostrzec możemy szczyt Runek ( 1082 m n.p.m.). Po minięciu ostatniego gospodarstwa i przejściu przez potok wędrujemy w górę zwężającym się pasem łąk ku granicy lasu.

Wierchomla - Bacówka PTTK nad Wierchomlą
Po zejściu z drogi asfaltowej szlak czarny łagodnym podejście zmierza w kierunku celu Bacówki nad Wierchomlą. Mijamy mały zagajnik świerkowy i docieramy do trudniejszego podejścia na trasie. Zaczynamy jednostajne podejście lasem. Po wyjściu z lasu szlak biegnie skrajem łąki i lasu, cały czas na wschód. Za nami rozpościera się już dobrze widoczne Pasmo Radziejowej, oraz szczyty Lembarczek ( 917 m n.p.m.) oraz Kiczora ( 806 m n.p.m.). Wychodzimy w końcu na polanę a zaraz potem na grzbiet łączący Runek z Pustą Wielką. Po wyjściu na grzbiet skręcamy prostopadle w lewo i wędrujemy razem ze znakami niebieskimi. Obydwa szlaki doprowadzają nas nieznacznie w górę do polany, na której znajduje się Bacówka nad Wierchomlą.

Widoki z polany przy Bacówce nad Wierchomlą są dość rozległe. Na prawo widać całkowicie zalesiony Kotylniczy Wierch ( 1032 m n.p.m.), na lewo Eliaszówkę ( 1023 m n.p.m.) oraz Wielki Rogacz ( 1182 m n.p.m.) i Radziejową ( 1266 m n.p.m.). Są one poprzedzone ciemną sylwetką Kiczory. Na prawo na ostatnim planie znajduje się Wierch nad Kamieniem ( 1084 m n.p.m.) oraz rejon Hali Łabowskiej ( 1064 m n.p.m.). Czas wejścia do Bacówki nad Wierchomlą to 1.35 godziny.