BESKID SĄDECKI - Szlak Szczawnica - Bereśnik - Dzwonkówka

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Szlak Szczawnica - Bereśnik - Dzwonkówka

Szczawnica - Bereśnik - Dzwonkówka - szlak ten jest oznaczony kolorem żółtym. Rozpoczyna się w miejscowości Szczawnica około 600 metrów na wschód od przystanku PKS. Trasa wiedzie na szczyt Dzwonkówka ( 983 m n.p.m.) i jest oznaczana jako trasa łatwa. Wiedzie przez nawierzchnię brukową, asfaltową jak i również przez mniej utwardzone ścieżki bite i drogi szutrowe. Po wyjściu z Szczawnicy kierujemy się cały czas na północ. Po około 20 minutach znaki żółto-niebieskie się rozdzielają. Wychodząc żółtym szlakiem na lewo kierujemy się na Bryjarkę ( 679 m n.p.m.) - 1.5 km. Schronisko Bacówka pod Bereśnikiem ( 843 m n.p.m.) osiągamy po przejściu 2.5 km. Szczyt Dzwonkówki osiągamy po około 2.35 godziny od rozpoczęcia wędrówki. Trasa jest jedną z alternatyw podejścia na główny grzbiet Pasma Radziejowej.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Frycowa - Sokołowska Góra - Hala Pisana

Opis szlaku Szczawnica - Bereśnik - Dzwonkówka

#1. Szczawnica - Bacówka PTTK Pod Bereśnikiem

Szczawnica - Bacówka PTTK Pod Bereśnikiem Dojście do szlaku żółtego od dworca PKS w Szczawnicy za znakami niebieskimi i zielonymi. W centrum Szczawnicy spotykamy szlak żółty, biegnący z Szafranówki z Małych Pienin. Wraz ze szlakiem niebieskim kierujemy się na północ. Po dotarciu w okolice Placu Dietla szlaki rozchodzą się - po około 20 minutach od dworca PKS. Mijamy Muzeum Uzdrowiska Szczawnica a następnie skręcamy w lewo. Kontynuujemy marsz wśród sadów i zabudowy mieszkalnej uzdrowiska. Droga łagodnie wznosi się wśród drzew na północny-zachód, skąd widać już zalesiony stok Bryjarki ( 679 m n.p.m.). Przy kolejnym rozwidleniu skręcamy w lewo, gdzie ukazuje nam się panorama na Małe Pieniny. Kolejne rozwidlenie ze znakiem z informacją o GOPR i szlak żółty skręca w lewo.

Po osiągnięciu granicy lasu liściastego widoczne w dali wejście do wąwozu Homole. Droga wznosi się łagodnie do góry, mijając odkrywkę piaskowca. Dochodzimy w końcu do granicy lasu i łąk, skąd szerokim łukiem skręcamy w prawo. Na wprost widoczne Trzy Korony a dalej w prawo szczyty pasma Gorców. Szlak wznosi się wciąż w górę na wschód. Docieramy w okolice podszczytowe Bryjarki, jednak szlak bezpośrednio nie wiedzie przez szczyt. Warto w tym miejscu przejść około 150 metrów ścieżką na sam wierzchołek, który jest oznaczony metalowym krzyżem. Bryjarka wznosi się ok. 230 m nad dno doliny Grajcarka.

Szczawnica - początek szlaku żółtego
Na szczycie pojawiają się rumowiska skalne, głównie okruchy magmowe. Po I wojnie światowej działał tutaj kamieniołom, w którym wydobywano te jasnoszare andezyty. Obecnie teren kamieniołomu stanowi siedlisko specyficznych mchów i porostów. Szczyt jest popularnym miejscem spacerów mieszkańców i kuracjuszy. Dzięki licznym ścieżkom oraz dość charakterystycznemu krzyżowi na szczycie punkt jest atrakcją w regionie. Początkowo sam krzyż był drewniany, jednak ulegał on ciągłym awariom. Dopiero w 1902 roku został wykonany z metalu, przez firmę, która była autorem krzyżu na Giewoncie. Obecnie jest on podświetlany, a spod niego roztaczają się widoki na Szczawnicę, Pieniny Małe oraz Właściwe.
Po minięciu szczytu Bryjarka ( 679 m n.p.m.) szlak żółty prowadzi nasz koło szpaleru drzew liściastych po polach. Na prawo majestatycznie wznosi się szczyt Bereśnik ( 843 m n.p.m.). W lewo cały czas widoczna Szczawnica oraz dolina Dunajca. Za linią drzew ścieżka skręca w prawo i pnie się łagodnie w gorę. Po skręcie w lewo szlak wiedzie chwilę płasko mijając obok szczyt Gucka ( 763 m n.p.m.). Kilkadziesiąt metrów dalej zaczyna się wspinać na stok Bereśnika.

Widok z Bryjarki

#2. Bacówka PTTK Pod Bereśnikiem - Dzwonkówka

Bacówka PTTK Pod Bereśnikiem - Dzwonkówka Stąd widać już Schronisko Bacówka pod Bereśnikiem ( 843 m n.p.m.). Można podziwiać rozległy widok na Pieniny oraz znajdujące się dalej za nimi Tatry. Szlak żółty prowadzi nas po wywłaszczeniu aż do rozwidlenia dróg, gdzie opuszcza on drogę i kieruje się na prawo, trawersując stok. Podchodzimy w końcu płasko pod samo schronisko. Ścieżka mija budynek górą, skąd rozciąga się szeroka panorama. Schronisko to drewniany dom, z którego jadalni widać góry, góry i troszkę Szczawnicy. Zostało otwarte dla turystów w 1989. Z bacówki rozciąga się wspaniała panorama na Tatry oraz Pieniny (szczególnie na pasmo Małych Pienin).
Cały dalszy szlak na Dzwonkówkę jest bardzo urozmaicony. Pomimo dość gęstego zalesienia szlak przechodzi przez szereg polan odkrywając oryginalne panoramy. Już z pierwszej polany widoczna jest Dzwonkówka. Łagodnie wspinamy się w górę, zostawiając Bereśnik na prawo. Szlak żółty schodzi bukowym lasem na północny-wschód na pas łąk zwanym Wyżnim Bereśnikiem. Idziemy płasko polaną na przemian z pasami lasu w kierunku północnym.

Bryjarka
Docieramy do polany Cieluszki - po przejściu około 4.5 km od Szczawnicy. Cieluszki ( 811 m n.p.m.) to mało wybitny szczyt. Dawniej na polanie istniało należące do Szczawnicy osiedle Ciełuszki. Na tym wyrównaniu terenu ukazuje się nam kulminacja Skałki ( 1163 m n.p.m.), a w oddali szczyt Radziejowa ( 1266 m n.p.m.). Dalej idziemy płasko mijając śródleśną polanę. Szlak nieco wznosi się przez bukowy las, trawersując również stok. Mijając kolejne łąki dostrzec można na lewo Sokolicę, Trzy Korony oraz w głębi Tatry. Dobrze zarysowanym grzbietem szlak prowadzi nas nadal przez bukowe lasy po czym stromym podejściem wprowadza nas na szczyt Kotelnicy ( 847 m n.p.m.).
Mijając Kotelnicę schodzimy łagodnie w dół na mała łączkę. Nieco dalej szlak po minięciu obniżenia terenowego wraca ponownie grzbiet. Poruszamy się skrajem lasu i przez dłuższy odcinek kierujemy się na północ świerkowym lasem. Dotarcie do szczytu Dzwonkówki zwiastuje bukowy las. Przejście 6.5 km trasy zajęło nam 2.40 godziny.