BESKID SĄDECKI - Szlak Muszyna - Pusta Wielka

Szlaki Beskidu Sądeckiego

Muszyna - Pusta Wielka

Muszyna - Pusta Wielka - szlak ten jest oznaczony kolorem żółtym. Rozpoczyna się w miejscowości Muszyna. Trasa wiedzie na szczyt Pusta Wielka ( 1061 m n.p.m.) i jest oznaczana jako trasa łatwa. Wiedzie przez nawierzchnię brukową, asfaltową jak i również przez mniej utwardzone ścieżki bite i drogi szutrowe. Po wyjściu z Muszyny kierujemy się cały czas na północ, mijając Ruiny Zamku w Muszynie, rezerwat przyrody Rezerwa przyrody Las Lipowy Obrożyska ( 100,38 ha), Zazamcze, Złockie, Cerkiew w Złockiem, miejscowość Szczawnik, Czertezy ( 865 m n.p.m.) oraz szczyt Jaworzynka ( 1001 m n.p.m.). Trasa kończy się na szczycie Pusta Wielka po pokonaniu 11 km. Czas pokonania tej trasy wynosi około 4.00 godzin.

Pobierz Trasę GPSplik .gpx trasy Muszyna - Pusta Wielka

Opis szlaku Muszyna - Pusta Wielka

#1. Muszyna - Szczawnik

Muszyna - Szczawnik Początek szlaku żółtego w Muszynie (0 km) przy Muzeum PTTK przy ulicy Kity. Obok znaków zielonych pojawiają się także znaki zielone Szlak Muszyna - Jaworzyna Krynicka. Wyruszamy w kierunku południowo-zachodnim. Idziemy chodnikiem ulicy Kity, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 971 (Piwniczna - Muszyna - Krynica-Zdrój). Mijamy przejazd kolejowy i przechodzimy mostem na rzece Muszynka. Zielony szlak prowadzi nas z rynku od ulicy Kmity, na północ ulicą Zazamcze do Złockiego.

Po prawej stronie po przejściu 300 metrów wznoszą się na wzgórzu ruiny średniowiecznego Zamku w Muszynie. Pozostała jedynie część średniowiecznego zamku, głownie mury otaczające niegdyś budowle oraz niewielka pozostałość po wieży zamkowej. Całość znajduje się na tzw. Baszcie lub Zamczyskiem - szczycie góry o wysokości 527 m n.p.m. Po północnej stronie znajdowała się wspomniana wieża, o czworobocznej budowie, tuż nad skarpą. W centralnej części, na dziedzińcu wykuta była w skale studnia, otoczona budynkami mieszkalnymi ( od wschodniej strony ). Główny mur zlokalizowany był od południa ( mur był podwójny ), w którym znajdował się wąski dziedziniec.

Po minięciu wzgórza z zamkiem po przejściu od niego kolejnych 200 metrów szlak skręca w prawo. Zmienia się również kierunek marszu na północny. Szlak wiedzie teraz drogą w kierunku Złockiego i Szczawnika przez dolinę potoku Szczawniczek. Idąc szlakiem mijamy po drodze lesiste wzgórza Mikowej, w której znajduje się rezerwat przyrody Las Lipowy Obrożyska. Zajmuje powierzchnię 100,38 ha. "Obrożyska" to jeden z najcenniejszych kompleksów lasu liściastego na terenie Beskidów. Na terenie rezerwatu utworzona została ścieżka dydaktyczna o długości 3 km, wspaniała atrakcja dla miłośników przyrody.

Rozwidlenie szlaków żółty i czerwony gminny fot. beskidsadecki.eu

#2. Szczawnik - Wyżnie Młaki

Szczawnik - Wyżnie Młaki Po przejściu 1.3 km od Muszyny docieramy do pijalni wód mineralnych Cechini, znajdująca się w północnej części Muszyny zwanej Zazamcze. Ogólnodostępna i bezpłatna Pijalnia pozwala w przyjemnych wnętrzach zaczerpnąć wodę z dwu zdrojowych Źródeł "Stanisław" i "Józef". Następnie szlak skręca łukiem w lewo i dochodzi do skrzyżowania (1,7 km). Tutaj koniec Muszyny i zaczyna się miejscowość Złockie. W prawo droga przez Złockie-Wieś do Jastrzębika, W lewo droga na Szczawnik przez Złockie-Uzdrowisko i tędy dalej prowadzi szlak żółty na Pustą Wielką. Mijamy kolejne ośrodki wypoczynkowe i hotele. Z lewej strony widoczna stajnia ośrodka jeździeckiego. Dalej dochodzimy do szkoły w Złockiem. To już 3 kilometr szlaku i tutaj żółte znaki prowadza prosto. W prawo skręca i oddziela sie zielony szlak na Jaworzynę Krynicką ( 1114 m n.p.m.). Znaki żółte, prowadzą do Szczawnika, a potem na Pustę Wielką.

Mijamy szkołę w miejscowości Złockie. Szlak wiedzie nas dalej w kierunku północno - zachodnim. Idziemy wygodnym chodnikiem przez miejscowość. Od szkoły po przejściu ok 300 metrów, będąc 3.2 km od Muszyny dochodzimy do drogi, która odbija w prawo i prowadzi do osiedla Pod Jasieńczykiem. Poruszamy się dalej główną drogą i wchodzimy do Szczawnik. Szczawnik leży w dolinie potoku Szczawnik, dopływu Popradu, na wysokości 520-620 m n.p.m. Miejscowość ma charakter uzdrowiska, chętnie odwiedzanego również przez turystów ( część gminy Muszyna ). Cechują go złoża wód mineralnych, z dużą zawartością minerałów ( szczaw wodorowęglanowo-sodowo-magnezowo-wapniowo-żelazistych ). Dochodzimy do cerkwi w Szczawniku (4,5 km). Obok niej znajduje się źródło wody mineralnej Za Cerkwią.

Szczawnik fot. beskidsadecki.eu
Po przejściu kolejnych stu metrów pojawiają się znaki czarne na trasie Szczawnik - Bukowa ( 1077 m n.p.m.). W odległości 100 metrów znajduje się tablica Centrum Informacji Wizualnej w Szczawniku. Stanowi ona główny węzeł znakowanych szlaków pieszych i spacerowych.

Po minięciu węzła szlaków nasz żółty szlak skręca w kierunku zachodnim. Ulega również zmiana nawierzchni, po której się poruszamy. Z wygodnej asfaltowej na szutrową i bitą. Do naszego szlaku dołącza droga znaków czerwonych, gminnego szlaku Żegiestów Palenica - Wielka Bukowa. Obydwa szlaki po opuszczeniu drogi skręcają ostrym łukiem na południe, aby nasz szlak żółty odbił znowu na północny - zachód (5.2 km). Z kolei czerwone znaki kierują się na zachód do Żegiestowa.

Trasa zaczyna wspinać się otwartym jeszcze terenem na szczyt Czertezy ( 865 m n.p.m.). Wierzchołek osiąga się już w lesie, mając za sobą około 6.3 km. Szczyt jest dość charakterystyczny, gdyż ma formę grzbietu. Wysokości są rozbieżne, 865 m, 893 m, lub 833 m w zależności od miejsca pomiaru. Dolna część Czerteży dawniej była wykorzystywana przez rolników, należy do miejscowości Szczawnik. Górna część wierzchołkowa jest porośnięta lasem, ponad którym rosną trawy, które do dnia dzisiejszego są wypasane. Czertezy objęte są ochroną w postaci Popradzkiego Parku Krajobrazowego

Podejście na Czertezy fot. beskidsadecki.eu

#3. Wyżnie Młaki - Pusta Wielka

Wyżnie Młaki - Pusta Wielka Dalej szlak prowadzi obok kapliczki (7,5 km). Jest ona ulokowana na małej polance, przylegającej do skraju lasu. Nasza ścieżka cały czas pnie się do góry. Podejście jest mało męczące, wśród lasów. Za ostatnim drzewostanem wychodzimy na kolejną otwartą przestrzeń. Szlak żółty dochodzi do stacji Narciarskiej Dwie Doliny. Szlak przechodzi pomiędzy dwoma wyciągami narciarskimi. W lecie nie nastręcza to problemów, zimą przejście jest utrudnione. Ze stoku można podziwiać ciekawe panoramy na południową część Beskidu Sądeckiego.

Przed nami z lewej znajduje się szczyt Jaworzynki (1001 m.n.p.m.) . Szlak żółty obchodzi go najpierw z prawej strony i dochodzi do kapliczki (9,2 km). Tutaj pojawiają się znaki niebieskie zaczynające się od miejscowości Żegiestów Zdrój, biegnących przez Pusta Wielka ( 1061 m n.p.m.), Schronisko Bacówka PTTK Nad Wierchomlą ( 895 m n.p.m.) na Runek ( 1082 m n.p.m.). Kapliczka znajduje się na grzbiecie po północnej stronie Jaworzynki. Jest to murowana kapliczka. Kryta jest dachem z gontów i zamykana żeliwną furtką. Jest to wyremontowana łemkowska kapliczka. Znajduje się przy niej skrzyżowanie szlaków turystycznych. Często odpoczywają tutaj turyści. Dobry punkt widokowy.

My idąc za znakami żółtymi skręcamy w lewo w kierunku południowym i obchodzimy tym razem zboczem szczyt Jaworzynki (1001 m n.p.m.) od strony zachodniej. Wierzchołek jest pokryty lasem, jednak duża część stokowa Jaworzynki to łąki i pastwiska, dzięki czemu rozciągają się tutaj dość szerokie widoki, głównie na północy i zachodzie, gdzie widać doskonale całą dolinę Wierchomlanka.

Kapliczka Jaworzynka 1001 m.n.p.m. fot. beskidsadecki.eu
Przed nami ostatni etap na trasie: szczyt Pusta Wielka ( 1061 m n.p.m.). Jednakże szlak żółty nie osiąga samego wierzchołka. Omija go południowym zboczem i prowadzi w dół wraz ze szlakiem niebieskim do Żegiestowa-Zdrój. Pusta Wielka wznosi się na północ od doliny Popradu i drogi Piwniczna Zdrój - Muszynana wysokości Żegiestów Zdrój. Na północnym stoku stworzono Rzezrwat przyrody Wierchomla ( 25,37 ha), którego zadaniem jest ochrona lasów bukowo-jodłowych ( stary las ) oraz przyrody nieożywionej w postaci skał piaskowcowych. W tych skałach, około 50 metrów od wierzchołka znajduje się 3 metrowej długości grota. Sam wierzchołek jest zalesiony i nie przedstawia żadnych walorów krajobrazowych. Jedynie południowa strona stokowa posiada dużą, lecz zanikając już polana. Możemy zejść do Żegiestowa Wsi (znaki czarne lub żółte), do Żegiestowa Zdroju (znaki niebieskie) oraz do Bacówki nad Wierchomlą, a dalej na Runek (znaki niebieskie).

Widok na Beskid Sądecki
Szczawnik fot. beskidsadecki.euSzczawnik fot. beskidsadecki.eu
Szczawnik ;; fot. Jerzy OpiołaSzczawnik ;; fot. Jerzy Opioła
Muszyna Szczawnik fot. arw10Muszyna Szczawnik fot. arw10
Szczawnik fot. Tadeusz OgórekSzczawnik fot. Tadeusz Ogórek
Szczawnik-szlak żółty ;;  fot. beskidsadecki.euSzczawnik-szlak żółty ;; fot. beskidsadecki.eu
Łąki nad Szczawnikiem  fot. beskidsadecki.euŁąki nad Szczawnikiem fot. beskidsadecki.eu
Przed górną stacją kolejki Szczawnik fot. Tadeusz OgórekPrzed górną stacją kolejki Szczawnik fot. Tadeusz Ogórek
Podejście na szczyt Jaworzynka 1001 m.n.p.m.-szlak żółty ;;  fot. beskidsadecki.euPodejście na szczyt Jaworzynka 1001 m.n.p.m.-szlak żółty ;; fot. beskidsadecki.eu
Kapliczka Jaworzynka 1001 m.n.p.m. fot. beskidsadecki.euKapliczka Jaworzynka 1001 m.n.p.m. fot. beskidsadecki.eu
Górna stacja Szczawnik 2 - Jaworzynka.-szlak żółty ;;  fot. beskidsadecki.euGórna stacja Szczawnik 2 - Jaworzynka.-szlak żółty ;; fot. beskidsadecki.eu
Dolina Szczawnika z Polany Wyżne Młaki fot. Marek RucińskiDolina Szczawnika z Polany Wyżne Młaki fot. Marek Ruciński
W stronę Pustej Wielkiej fot. Jurek AdamskiW stronę Pustej Wielkiej fot. Jurek Adamski
Wyżne Młaki fot. Krzysztof SokółWyżne Młaki fot. Krzysztof Sokół
Wierchomla - Wyżne Młaki fot. Jacek WojcikWierchomla - Wyżne Młaki fot. Jacek Wojcik